Проходження оцінки впливу на довкілля: ДО чи ПІСЛЯ планованої діяльності?

Правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів регламентовані Законом України «Про оцінку впливу на довкілля».

Преамбулою Закону передбачено, що цей Закон встановлює правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Ч.1 ст. 3. Закону передбачено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Частиною 4 цієї ж статті передбачена заборона розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

У відповідності до п. 2 Перехідних положень дія Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» не поширюється на суб’єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планованої діяльності до набрання чинності цим Законом, крім випадків, передбачених пунктом 22 частини другої та пунктом 14 частини третьої статті 3 цього Закону (розширення, перепрофілювання, ремонт, реконструкція, тощо).

З логічної оцінки вказаних положень можна зробити висновок, що Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» стосується лише планованої діяльності і не поширюється на діючі, введені в експлуатацію об’єкти.  За вказаних умов порядок і спосіб проходження процедури оцінки впливу на довкілля для діючого об’єкта – відсутній.

Водночас, до Професійної асоціації екологів України надходять численні звернення за консультативною підтримкою щодо ситуації, коли до набрання чинності Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» проект будівництва пройшов комплексну експертизу проектної документації Мінрегіонбуду, отримано дозвіл на будівництво ДАБІ та введений в експлуатацію.

При цьому, під час здійснення державного нагляду посадовими особами відсутність висновку державної екологічної експертизи або висновку оцінки впливу на довкілля кваліфікується як порушення та складається припис про зобов’язання пройти оцінку впливу на довкілля на діючий об’єкт.

З метою вирішення даного питання, ПАЕУ сформовано запити до Мінекоенерго та Державної екологічної інспекції щодо надання роз’яснення: 

    • що саме є рішенням  про провадження планованої діяльності в розуміння Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»?;
    • чи є акт введення об’єкта в експлуатацію рішенням про провадження планованої діяльності?;
    • чи потребує об’єкт, введений в експлуатацію, проходження оцінки впливу на довкілля?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *