Збільшення кількості перевірок без вирішення інших системних проблем лише поглибить екологічну кризу

Збільшення кількості перевірок без вирішення інших системних проблем лише поглибить екологічну кризу – так вважають в Професійній асоціації екологів України (ПАЕУ).

Чому реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища має бути комплексним і системним?

Людмила Циганок, Президент ПАЕУ, зазначила: «Ми в ПАЕУ неодноразово наголошували, реформа має передбачати вирішення проблем, а не їх загострення!!! Наразі ПЗУ «Про державний екологічний контроль» перебуває на доопрацюванні в комітеті з питань екологічної політики та природокористування Верховної Ради. Експертною спільнотою направлено чисельні зауваження.

На межі екокатастрофи реформи не можуть бути декларативними, мають реально реформувати систему, а не відлякувати інвестора, ще більше дестабілізуючи економіку, стан довкілля нашої держави та кожного з нас».

Таблиця зауважень ПАЕУ

Водночас, Міністерство розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України на звернення ПАЕУ також повідомляє про не підтримання ПЗУ №3091 від 19.02.2020 та №3091-1 від 05.03.2020.

Відповідь Мінекономіки

Наразі в системі державного екологічного контролю серед критичних проблемних питань є:

1. Недопущення до перевірки. Проблему спровокували тривалі мораторії, відсутність нормативних підстав (критеріїв оцінки, уніфікованого акту перевірки), неузгодженість законодавства і в таких умовах варто усунути існуючі неузгодженості в наявній системі, а не формувати новий закон (який створить ще більше питань), створити додаткові інструменти (які будуть заохочувати до проведення контрольної функції (наприклад, перевірка як умова отримання дозвільного документу).

Друга причина недопущення – корупційна складова, коли 80% порушень під загрозою призупинення діяльності підприємства, – купляються.

Тому додаткові повноваження контролюючому органу в частині призупинки діяльності стан довкілля нашої держави не покращать, а навпаки, ще більше розбалансують ситуацію.

2. Матеріали перевірок носять формальний характер.

Відсутність матеріального забезпечення (транспорту, лабораторного контролю), належної професійної підготовки, корупційна зацікавленість виключають можливість здійснити належну перевірку в повній мірі.

Інструментами вирішення питання та шляхами реформування системи екологічного контролю за даним напрямком є:

  • належне фінансове забезпечення контролюючого органу;
  • постійне щорічне підвищення кваліфікації, у т.ч. практичні заходи на базі великих суб’єктів господарювання (ознайомлення з технологією, основним, допоміжним виробництвом). Оскільки, здійснюючи перевірку, інспектор повинен знати, що і де запитувати, у кого, і які можуть бути відповіді.

Раніше ми розповідали, чому державний нагляд (контроль) у сфері охорони навколишнього природного середовища необхідно залишити в загальній системі контролю в позиції Professional Association of Ecologists of Ukraine.

Водночас, народний депутат Леся Василенко на початку тижня анонсувала повернення ПЗУ 3091 на повторне перше читання. За висновками Головного науково-експертного управління ВРУ, цей проєкт потребує значного доопрацювання.

В ПАЕУ сподіваються на відкритий і прозорий процес формування законодавчого поля.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *