ПАЕУ про загрозу виникнення наймасштабнішої за усю історію України пожежі на радіоактивно забруднених територіях: пропонований негайний план дій

Провівши аналіз матеріалів лісовпорядкування ДП “Північна Пуща” 2016 року та Проект лісокористування і лісогосподарських заходів, беручи до уваги загальний стан пожежної безпеки та наслідки масштабних пожеж у ЧЗВ 2015 та 2020 років, інформуємо про таке:

  1. Пожежею 2015 року пошкоджено 16 тис.га лісів. У 2016 році лісовпорядкуванням виявлено 2 млн. м3 сухостійної деревини, у тому числі: на вкритих лісовою рослинністю ділянках – 0,8 млн.м3, на ділянках згарищ і загиблих насаджень – 1, 2 млн.м3.
  2. Пожежа 2020 року мала у 4 рази більший масштаб – пошкоджено 67,4 тис.га лісів. Офіційна статистика щодо оцінки остаточних обсягів пошкодженої деревини у результаті двох пожеж та масового ураження сосняків кореневою губкою у 2017 році – відсутня. Загальна площа лісових насаджень, пошкоджених двома останніми пожежами співставна із площею Києва.
  3. На пошкоджених пожежею 2015 року лісових ділянках та сухостоях, що виникли в результаті масового усихання від спалаху чисельності шкідників та хвороб лісу, характер протікання пожежі та наслідки значно масштабніші, ніж на ділянках, де пожежа проходила живим (сирим) лісом. Температури сягали 700 градусів в результаті чого поверхня ґрунту спечена до скловидної кірки.
  4. У 2020 році для здійснення заходів, пов’язаних із запобіганням та ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, здійснення заходів, пов’язаних з пожежами в зоні відчуження та зоні обов’язкового відселення, Уряд виділив:
    • Державній службі з надзвичайних ситуацій – 100 млн грн
    • Держагентству лісових ресурсів – 10,1 млн грн
    • Держагентству України з управління зоною відчуження – 34,8 млн грн та з резервного фонду держбюджету додатково ще 90 млн грн.
  5. Загальні тенденції змін клімату та пов’язані з ними низькі (до 2 метрів) рівні водності річок ЧЗВ формують аномально низький вміст вологи у водно-болотних та пов’язаних із ними лісових екосистемах, прогнозовано суха безсніжна зима і весна із нижчою за норму кількістю опадів, дозволяють із високим ступенем ймовірності прогнозувати найвищий рівень пожежної небезпеки навесні 2021 року у ЧЗВ та прилеглих до неї територіях.
  6. Характерний для весняної пори року на території України західний напрям вітрів прогнозовано не зміниться, враховуючи досвід перенесення диму на радіоактивно забруднених територіях навесні 2020 року, у разі катастрофічної пожежі можна вважати дуже високою ймовірність розповсюдження радіонуклідів у напрямку Києва.
  7. Указом Президента України № 512/2019 “Про деякі питання розвитку територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи” передбачено ряд заходів щодо законодавчого забезпечення збільшення видатків Державного бюджету України на фінансування заходів, спрямованих на поліпшення пожежної безпеки, однак більшість пунктів Указу спрямовано на моніторинг виникнення пожеж, а не на упередження їх виникнення.
    Урядом доручення Указу Президента в частині пожежної безпеки ЧЗВ не виконано, адекватна рівню небезпеки система моніторингу – відсутня.
  8. Пунктом 1) Указу Президента України від 9 грудня 2020 року № 556/2020 “Про невідкладні заходи щодо забезпечення екологічної безпеки та підготовку заходів до 35-х роковин Чорнобильської катастрофи” Кабінету Міністрів України доручено вжити невідкладних заходів щодо поліпшення протипожежного та санітарного стану лісів на території зони відчуження і зони безумовного (обов’язкового) відселення, у тому числі на лісових територіях Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника.

Таким чином, термінові заходи, відповідно до Указів Президента, мають бути вжиті невідкладно та реалізовані до 35 річниці Чорнобильської катастрофи.

Резюме: Станом на сьогодні не проводяться у повній мірі та у достатній кількості протипожежні заходи, що унеможливлять виникнення у ЧЗВ навесні 2021 року наймасштабнішої за усю історію України пожежі на радіоактивно забруднених територіях, наслідки якої будуть непередбачувано катастрофічні.

Пропонуємо:

  1. Терміново провести засідання РНБО за участі Президента України, на якому розглянути стан пожежної безпеки у ЧЗВ та рівень готовності відповідних підрозділів до весняного пожежонебезпечного періоду.
  2. Беручи до уваги рівень виконавчої дисципліни та загальну суспільно-політичну ситуацію в країні, зважаючи на коронавірусну кризу, вважаємо за необхідне, на умовах державно-приватного партнерства долучити до вжиття негайних протипожежних заходів бізнес-структури, силами яких можна упродовж трьох місяців, що залишились до виникнення катастрофічної пожежі, негайно почати виконання таких робіт:
    2.1. З використанням військово-інженерної спеціальної техніки (ВАТ та т.п.) створити широкі мінералізовані смуги (до 100 м) навколо відокремлених лісових масивів та стратегічних об’єктів ЧЗВ.
    2.2. За допомогою важкої спеціальної інженерної техніки створити у зазначених лісових масивах протипожежні розриви, беручи за основу існуючу мережу квартальних просік та лісових доріг.
    2.3. На межі лісових масивів, з дотриманням протипожежних заходів, організувати верхні склади для тимчасового зберігання вилученої сухостійної деревини.
    2.4. Для централізованого зберігання до утилізації (на території ЧЗВ) накопиченої деревини організувати нижній склад деревини.

За нашими оцінками виконання цих робіт реально здійснити за три місяці.

Прес-служба ПАЕУ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *