В ПАЕУ пропонують концепцію реформи екоподатку, що надасть місцевим бюджетам ефективні інструменти для здійснення природоохоронних заходів

Державний та місцевий бюджети є механізмом перерозподілу фінансового ресурсу. Поточний механізм збору та перерозподілу екологічного податку є неефективним з точки зору цільового використання всіх коштів на фінансування природоохоронних заходів.

На даний час в Україні фінансування природоохоронних заходів здійснюється за державними цільовими програмами за рахунок коштів Державного бюджету відповідно до планів природоохоронних та ресурсозберігаючих заходів і кошторисів, що затверджуються головними розпорядниками бюджетних коштів в установленому законодавством порядку. А також з місцевих бюджетів – на програми природоохоронних заходів, при цьому можливість витрат на такі програми передбачена для бюджетів будь-якого рівня чинним Бюджетним кодексом України. 

Тобто інструменти для спрямування коштів на природоохоронні заходи є, в тому числі й у місцевих бюджетів. Відповідно до чинного законодавства, кошти екологічних фондів повинні використовуватися виключно за цільовим призначенням — для фінансового забезпечення здійснення природоохоронних заходів, спрямованих на охорону довкілля.

Однак, питання в тому, що:

  1. по-перше, кошти еко-податку та збитків за шкоду навколишньому природньому середовищу частково зараховуються до загального фонду державного бюджету, і використовуються не тільки і не стільки на цілі, пов’язані з охороною навколишнього природного середовища;
  2. по-друге, єдиним підзаконним нормативно-правовим актом, який визначає «природоохоронність» заходів є Постанова КМУ від 17 вересня 1996 р. N 1147 «Про затвердження переліку видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів», яка є застарілою і за часом прийняття, і за переліком, що в ній міститься, не може бути покращена шляхом внесення змін та має бути Урядом затверджений принципово новий документ, який передбачатиме повний та вичерпний перелік природоохоронних заходів, зважаючи на сучасні технології, можливості, та з урахуванням того, що такі заходи можуть здійснюватися на рівні держави, на будь-якому рівні органів місцевого самоврядування, а також можуть здійснюватися юридичними та фізичними особами.

Важливим аспектом у сфері екологічного оподаткування є розподіл коштів між рівнями бюджетної системи та напрями їх витрачання. 

У сучасній історії України спочатку функціонував екологічний податок, який сплачувався за нанесену навколишньому природному середовищу шкоду. Потім він був замінений платою за забруднення навколишнього природного середовища, яку згодом замінив збір за забруднення навколишнього природного середовища.

Після прийняття Податкового кодексу України знов був введений у дію екологічний податок. Пропорції розподілу коштів від екологічного податку та фонди його спрямування змінювалися практично кожного року, у деяких роках такі зміни були кардинальними. Унаслідок цього екологічний податок не міг виконувати своїх функцій у повному обсязі через нецільове спрямування надходжень від нього.

Що пропонує Професійна асоціація екологів України?

Ми пропонуємо концепцію реформування екологічних фінансів, яка гарантує 100% використання коштів на проекти екологічної модернізації, у т.ч., мінімізуючи потребу бюджетного фінансування та збільшуючи загальну суму коштів, яка буде направлена на екологічні проекти. Це безперечно допоможе більш ефективно досягати потрібної екологічної мети, для якої і існує екологічний податок.

Метою нашою концепції є впровадження системи спрямування коштів екологічного податку та стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища таким чином, щоб вони були джерелом фінансових ресурсів для фінансування заходів по охороні та відновленню навколишнього середовища – як з державного бюджету, так і з місцевих бюджетів усіх рівнів.

При цьому, враховуючи, що саме на місцях безпосередньо відчувають вплив та шкоду від погіршення екологічної ситуації, завданням законопроекту є переміщення більшої частини коштів екологічного податку та стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в місцеві бюджети – для надання їм ефективного інструменту для здійснення природоохоронних заходів.

Концепція передбачає також збільшення розміру екологічного податку, що самостійно нараховується та сплачуться платником податку – автоматично щорічно на індекс цін виробників промислової продукції.

Концепція має на меті встановити прозорий механізм, за яким фінансування проектів та природоохоронних заходів, спрямованих на охорону довкілля та запобігання, скорочення чи ліквідацію забруднення здійснюється самостійно платником податків, і лише за власні кошти платника податків. Головними цілями здійснення природоохоронних заходів для підприємств-платників податку є  реалізація ефективних масштабних та довгострокових екологічних проектів, які дозволять впровадити кращий світовий досвід запобігання шкідливого впливу на довкілля!

Прес-служба ПАЕУ
 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *