Чому ПЗУ 5648 унеможливить створення на рівні держави дієвого та ефективного Фонду декарбонізації для фінансування заходів екологічної модернізації

Нагадаємо, проект Закону про внесення змін до Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення контролю та моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання (ініціатори: Підласа Роксолана Андріївна, Наталуха Дмитро Андрійович, Арахамія Давид Георгійович, Лічман Ганна Василівна) № 5648 від 10.06.2021 пропонує викласти в новій редакції Закон України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».

В Професійній асоціації екологів України занепокоєні наступним: 

1. Діючою частиною 3 статті 8 Закону України «Про альтернативні джерела енергії» встановлено, що Кабінет Міністрів України передбачає у державному бюджеті видатки на фінансову підтримку гарантованого покупця для оплати електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел, відповідно до бюджетних запитів центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, на підставі розрахунків, наданих Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірі не менше 20 відсотків прогнозної виробітки товарної продукції електричної енергії з альтернативних джерел на відповідний рік.

В свою чергу законопроект пропонує доповнити статтю 8 новою частиною четвертою такого змісту:
«Надання державної підтримки суб’єктам господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів у будь-якій формі здійснюється з урахуванням положень Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».

Таким чином, запропоновані зміни фактично прирівнюють видатки на фінансову підтримку гарантованого покупця для оплати електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел, до державної допомоги, що фактично ускладнить або навіть унеможливить виділення таких коштів з бюджету та отримання Гарантованим покупцем відповідного фінансування на зазначені цілі, і як наслідок подовжить нерозрахунки Гарантованого покупця перед виробниками за «зеленим» тарифом, відповідно призведе до нарощування заборгованості перед виробниками за «зеленим» тарифом, знищить існуючий механізм який  забезпечує досягнення цілей з декарбонізації економіки згідно до заходів передбачених програмою European Green Deal

2. Проєкт Закону вносить зміни до статті 48 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», якими передбачається, що «стимулювання в системі охорони навколишнього природного середовища шляхом надання державної підтримки суб’єктам господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів у будь-якій формі у сферах, передбачених цим Законом, здійснюється з урахуванням положень Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання». 

Фактично законопроект забороняє стимулювати заходи охорони навколишнього природного середовища, адже відповідно до базового принципу Закону «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» Державна допомога є недопустимою.

Запропоновані  положення законопроекту не узгоджуються з перспективними планами Уряду України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, та нагальними потребами національної економіки з  визначення сталих бюджетних джерел фінансування заходів для повномасштабної екологічної модернізації промислових підприємств України, для виконання Україною передбачених Угодою про асоціацію між Україною та ЄС, вимог Паризької Угоди, Європейського кліматичного закону та Промислової стратегії ЄС в частині досягнення мети зі скорочення викидів парникових газів на 55% до 2030 року та наступного забезпечення повної вуглецевої нейтральності до 2050 року, здійснення «зеленого» енергетичного переходу України та трансформації вугледобувних регіонів України згідно до заходів передбачених програмою European Green Deal (Європейський зелений курс).

Ототожнювання таких загальних державних екологічних стратегічних напрямів з терміном «стимулювання в системі охорони навколишнього природного середовища» призведе до унеможливлення створення на рівні держави дієвого та ефективного Фонду декарбонізації для фінансування заходів екологічної модернізації промислових підприємств України

В ПАЕУ пропонують

1. Виключити з тексту законопроекту норму, яка вносить зміни до статті 8 Закону України «Про альтернативні джерела енергії», зазначену у підпункті 5 пункту 4 Розділу 10 «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» проєкту Закону

АБО

Викласти норму в наступній редакції:

«5) статтю 8 Закону України «Про альтернативні джерела енергії» (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 24, ст. 155) доповнити новою частиною четвертою такого змісту:

«Надання підтримки Гарантованому покупцю за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів здійснюється з урахуванням положень Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», крім підтримки  діяльності Гарантованого покупця, пов’язаної з наданням послуг, що становлять загальний економічний інтерес  та виконанням гарантій держави щодо купівлі всієї електричної енергії, виробленої на об’єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (а з використанням гідроенергії – вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим «зеленим» тарифом або за аукціонною ціною».

2. Виключити з тексту законопроєкту норму, яка вносить зміни до статті 48 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», зазначену у підпункті 3 пункту 4 Розділу 10 «ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ» 

Прес-служба ПАЕУ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *