Публічне звернення щодо необхідності внесення змін до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»

Професійна асоціація екологів України звертається до перших осіб держави, всіх гілок влади, відповідальних за екологічну політику держави, і акцентує увагу на наступному:

Скільки б не розроблялося нац.стратегій та найуспішніших планів зеленого переходу, без укріплення інституційної спроможності та розробки дієвих програм стимулювання змін не буде жодного відчутного результату!

Проблема:

Наявна система управління охороною довкілля на підприємствах не сприяє дотриманню вимог природоохоронного законодавства підприємством, не спроможна реалізувати цілі, визначені Законом України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року» та вирішити першочергові екологічні проблеми, не відповідає міжнародним стандартам системи екологічного управління на підприємствах.

За результатами дослідження Професійної асоціації екологів України щодо системи природоохоронного управління суб’єктів господарювання виявлено, що у більшості випадків функція управління охороною довкілля на підприємстві здійснюється:

  • працівником, який не має профільної освіти, за сумісництвом, 
  • екологом, який працює у складі служби головного інженера чи служби охорони праці,
  • сторонньою організацією за договором,
  • відсутня.

Така ситуація призводить до наступних негативних наслідків:

Система управління охороною довкілля на підприємстві

Недоліки

Працівник за сумісництвом, який не має профільної освіти

Недостатня компетентність призводить до недотримання вимог природоохоронного законодавства, часткового їх виконання.

Відсутність  комплексного підходу до вирішення екологічних питань

Працівник у складі служби іншого професійного напрямку

Відсутність  комплексного підходу до вирішення екологічних питань.

Відсутність прямого контакту з керівником підприємства, що негативно впливає на прийняття управлінських рішень.

Стороння організація, яка надає послуги з екологічного консалтингу за договором

Виконання лише переліку робіт, визначених договором.

Відсутність  комплексного підходу до вирішення екологічних питань

Рішення:

З метою впровадження екосистемного підходу в галузеве виробництво та удосконалення системи інтегрованого екологічного управління, інтеграції екологічної політики до інших політик, обов’язкове врахування екологічної складової під час розроблення та затвердження документів планування та у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, у поєднанні з поліпшенням екологічних характеристик продукції, ПАЕУ запропоновано Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» щодо створення служби з охорони довкілля».

Проєктом пропонується створення служби з охорони довкілля у складі суб’єктів господарювання, які належить до середнього та великого підприємництва та здійснюють плановану діяльність, що підлягає оцінці впливу на довкілля та виконання функції служби охорони довкілля в порядку сумісництва особами, які мають освіту за екологічним напрямком або залучення  сторонніх спеціалістів   на   договірних   засадах,   які   здійснюють господарську діяльність у сфері природничих і технічних наук у складі суб’єкта господарювання,  який належить до малого підприємництва, у тому числі до суб’єктів мікропідприємництва.

Прогнозовані результати

Вказані зміни дадуть змогу:

  • підвищити екологічну обґрунтованість і ефективність діяльності суб’єктів господарювання, поліпшити екологічні характеристики продукції, встановити відповідність об’єктів екологічного аудиту вимогам природоохоронного законодавства та удосконалити систему екологічного управління суб’єктами господарювання, які здійснюють плановану діяльність, що підлягає оцінці впливу на довкілля;
  • запровадити безперервну екологічну освіту;
  • забезпечити перехід до системи запобігання правопорушенням і моніторингу стану довкілля, побудову дієвої системи управління охороною довкілля на підприємствах з урахуванням найкращих практик організації функціонування аналогічних інституцій у країнах – членах Європейського Союзу.

Текст ПЗУ 
Порівняльна таблиця додаються!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *