Щодо ризиків невиконання суб’єктами господарювання вимог законодавства щодо викидів парникових газів: не затверджено відповідні необхідні зміни до НПА

У відповідності із нормами ЗУ «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів» N З77-IX від 12. 12.2019p. (надалі Закон), який набрав чинності з 26 березня 2020р. та був введений в дію з 01.01.2021р. передбачений обов’язок для операторів Установок,, включених до Єдиного реєстру з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів щодо проведення верифікації звітів про викиди парникових газів у незалежного версифікатора,  починаючи вже зі звіту за 2021 рік протягом 1кварталу 2022 р. з поданням такого звіту зі звітом верифікатора на затвердження до Міндовкілля.

З метою виконання зазначеної норми щодо створення інституту незалежних верифікаторів пунктом 4, 5 ст.20 Закону був передбачений обов’язок «Центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку, у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом Забезпечити внесення змін до нормативно-правових актів щoдo акредитації», а також Національного органу України з акредитації у той же термін розробити та затвердити «Порядок здійснення акредитації верифікаторів та інші документи, необхідні для  впровадження акредитації верифікаторів».

Також, згідно положень пунктів 4, 27 та 28 «Порядку верифікації звіту оператора про викиди парникових газів», затвердженого   Постановою   КМУ №959 від 23.09.2020 p. (прийнятого на виконання ст.6 Закону) передбачено, що «верифікація здійснюється на підставі договору, укладеному між оператором i верифікатором», а верифікатор повинен бути акредитований відповідно до вимог, установлених ЗУ «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» та ДСТУ ISO 14065:2015 «Парникові гази. Вимоги до органів з валідації та верифікації тверджень щодо парникових газів, для їx застосування у разі акредитації чи інших форм визнання, а тaкoж іншими документами з питань акредитації, прийнятими національним органом з акредитації, міжнародними та європейськими організаціями з акредитації, при цьому, «верифікатор має право видавати верифікаційний звіт виключно для оператора, види діяльності якого належать до сфери акредитації версифікатора…»

Однак, станом на теперішній час (фактично за чотири місяці до початку підготовки звітів операторів за 2021 рік та проведення процедури їх обов’язкової верифікації) відповідні зміни до нормативно- правових актів щодо акредитації та порядок здійснення акредитації верифікаторів та інші необхідні документи не затверджені та не набули чинності, що призведе до неможливості, у тому числі з огляду на потребу в часі для підготовки необхідного комплекту документів та проведення процедури акредитації претендентами  у Національному органі України з акредитації, проведення верифікації підготовлених операторами звітів (у зв’язку з відсутністю акредитованих верифікаторів) та, відповідно, неможливості подання їx на затвердження до Міндовкілля (за що для посадових осіб суб’єкта господарювання передбачена відповідальність за ст. 916  Кодексу України про адміністративні порушення у вигляді 250-400 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, а у разі повторного порушення протягом року – позбавлення права займати певні посади строком на один рік).

Окрім того, п.24 «Плану заходів щодo розвитку системи технічного регулювання на період до 2025р.», затвердженого Розпорядження КМУ №1145-р від  22.09.2021р. Національному агентству з акредитації України лише у 2025р. передбачено «впровадження схеми акредитації органів з валідації та верифікації тверджень щодо парникових газів відповідно до національного стандарту ДСТУ ІSО 14065:20152».

Встановлення на рівні КМУ такого терміну виконання вимог Постанови КМУ №959 від 23.09.2020p. призведе до відсутності акредитованих верифікаторів протягом найближчих трьох років та, відповідно, неможливості виконання суб’єктами господарювання вищезазначених вимог законодавства щодо викидів парникових газів.

Виходячи з вище викладеного, з метою можливості сумлінного виконання норм законодавства, просимо вирішити зазначену проблему і усунути прогалину законодавства в частині відсутності затвердженого Порядку акредитації верифікаторів, що призведе до вищевказаних наслідків. 

Прес-служба ПАЕУ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *